pondelok 31. augusta 2009

Obyčajní ľudia a ich neobyčajné mentálne bloky

A dali sme im, Maďarom. To si povedala absolútna väčšina z nás vtedy, ako sme sa dozvedeli, že vláda zakázala vstup maďarskému prezidentovi k nám na Slovensko. Fica na tomto mieste nezvyknem chváliť, ale tentokrát robím výnimklu. Róbert, tentokrát si dobre spravil. Urobil si to síce ako obvykle, vypočítavo a s jasným cieľom odpútať pozornosť od zlodejín Tvojej vlády, ale ok, beriem. Urobil si správny krok.
Drzovka. 21. augusta 1968 k nám vtrhli ruské, maďarské a ostatné vojská Varšavskej zmluvy, aby nám rečou tankov vyhovorili úmysel poľudštiť komunizmus. Práve v deň 21. výročia týchto udalostí si pán Sólyom zaumienil trošku sa pod ochranou našej polície poprechádzať po našom Komárne a odhaliť sochu sv. Štefana. Nebolo by na tom nič zlé, ak by zároveň dohovoril primátorovi Komárna, aby konečne umožnil inštaláciu sôch sv. Cyrila a Metoda, ktorú vehementne mestské zastupiteľstvo odmieta. Nebolo by na tom nič zlé, ak by on pozval na odhalenie sochy nášho prezidenta, keď sa k tomu nemali organizátori akcie. Neurobil však ani jedno ani druhé.

Išlo mu o sv. Štefana? Ale kdeže. Nešlo mu ani o utuženie našich vzájomných vzťahov a určite si ani netúžil prezrieť Komárno. Išlo mu totiž o jedno jediné - zahrať divadlo, upútať pozornosť a zvýšiť svoju popularitu. Vytasil úspešne Slovenskú kartu (my tasíme Maďarskú, Maďari Slovenskú) a ukázal svojim fanúšikom, ako sú tí Slováci zlí a zlí.
Keď sa však na vec pozrieme z nadhľadu, nemôžeme si nevšimnúť, že maďarský prezident urobil vlastne to isté, ako s obľubou robí náš prezident či premiér. O Slovtovi ani nehovoriac. Tiež s obľubou tasia Maďarskú kartu a vôbec im nejde o vec samú. Zatiaľ im totiž vždy išlo len o zahranie si divadla pred ľuďmi a odpútanie pozornosti od zlodejín Ficovej akožesociálnej vlády. No nie sú rovnakí? Sú.


Vyššie uvedený citát pochádza z pera p. Igora Matoviča, trnavského podnikateľa, ktorý sa presadil sieťou regionálnych novín naprieč Slovenskom. Vo svojich inzertných novinách uverejňuje na poslednej strane krátke glosy podpísané vlastným menom pod hlavičkou nezávislej občianskej iniciatívy Obyčajní ľudia. Sú ostro protivládne, a zaznieva z nich hlas angažovaného občana tak ojedinelý - zvlášť z úst úspešného podnikateľa - v našej dobe. V čísle 35 z 28. aug. 2009 bola glosa nazvaná "sv. Štefan" a dovolil som si ju odcitovať celú, keďže verne odzrkadľuje mravný marazmus prameniaci v hungarofóbii slovenskej spoločnosti vlastnej, z ktorej sa často nevedia vymotať ani inak mravne zachovalí jedinci.

Tento jav by sa dal najvýstižnejšie nazvať akýmsi skupinovým ručením/skupinovou korupciou (круговая порука) známym z ruskej obščiny, a niet jeho výstižnejšieho vyjadrenia ako pesnička ruskej skupiny Nautilius Pompilius "Skovaní spoločnou reťazou" (Наутилус Помпилиус, Скованные одной цепью) začínajúcou veršom "круговая порука мажет как копоть" (v rámci skupinového ručenia sa zašpiníš ako od sadzí...).

Samotný Matovičov čánok je nezvyklo protirečivý, ako keby autor nevedel celkom ustrážiť myšlienkovú niť v zápase srdca s rozumom. Autor na jednej strane chápe, že protimaďarská hystéria je účelový krok slovenskej vlády, na druhej strane ju (iba v tomto prípade?) pokladá za oprávnenú, keďže podľa jeho mienky je len odpoveďou na provokáciu maď. prezidenta, ktorému takisto prisudzuje akúsi hru "slovenskou kartou".

Pán Matovič, Trnavčan, sa v maďarských reáliách zrejme príliš neorientuje. Vedel by, že ním predpokladaná fikcia "slovenskej karty" v Maďarsku neexistuje, tam sa protislovenská hystéria jednoducho nedá dosť dobre rozohrať. Prečo ?

  1. proti vlastnej slov. menšine preto nie, lebo po Výmene obyvateľstva v r. 1945-1948 ostala zdecimovaná a navyše, tým, že sa odmietla nechať "vymeniť", zachránila rovnaký počet menšinových Maďarov v ČSR pred deportáciami.
  2. proti susednému Slovensku preto nie, lebo Slováci sú v Maďarsku vždy vítaní (ako turisti, či zákazníci) a bolo by absurdné poškodzovať vlastný business týmto spôsobom
  3. Maďari sami seba považujú za tradične inkluzívny národ, ktorý nikoho neodstrkuje, tobôž neprenasleduje, naopak, vie ponúknuť ideály príťažlivé pre iných. Tak sa mohol stať Séchenyi najväčším Maďarom, hoci po maďarsky nevedel, Kossuth a Petofi hrdinami aj pri ich známom slovanskom etnickom pôvode, mnohí Slováci vysokými predstaviteľmi katolíckeho kléru (prímas arcibiskup Černoch, atď.)
  4. Zo solidarity s maď. menšinou preto nie, lebo táto (solidarita) je v Maďarsku mizivá. V známom plebiscite o dvojitom občianstve zahraničných Maďarov Fidesz zo svojim návrhom neuspel a utrpel porážku.
Hra "slovenskou kartou " v prípade Sólyoma teda neprichádza do úvahy, nejaké odhalenie sochy sv. Štefanovi 500m od hraníc by sa v maď. médiách pravdepodobne vôbec neobjavilo. Takýmto skromným "divadlom" nie je možné v Ma. zvýšiť si popularitu, celý tento myšlienkový sled je nezmyselný.

Veľmi podobnou "projekciou" sa do obrazu podsúva i otázka súsošia Cyrila a Metoda, hlivejúcich v zákryte Štefánika na balkóne domu Matice slovenskej. Obyvatelia Komárna ústami svojich volených zástupcov odmietli tento "otrávený" dar, preto by darujúca strana nemala siliť niečo, o čo obdarovaný nejaví záujem. Presne naopak: keďže slovenská ústava upiera Neslovákom status štátotvorných občanov, rovnako ako ho upiera tým, ktorí sa nehlásia k cyrilometodskej tradícii (nech ten pojem už znamená čokoľvek), tento odpor je celkom prirodzený a nie bez etického rozmeru. Maďari ako "neštátotvorní" občania druhej kategórie sú na Slovensku majorizovaní vo všetkých demokratických inštitútoch štátu s výnimkou obecných samospráv, preto tu a len tu môžu hájiť svoju dôstojnosť.

p. Matovič aj celkom zmätočne predpokladá, že scenár "vykázania z krajiny" ktorý Ficova vláda aplikovala, bol maďarskej strane vopred známy a počítala s jeho propagandistickým využitím - opak je pravdou, idea o odovzdaní nóty sa zrodila na slovenskej strane 4-5 hodín pred plánovaním prekročením hraníc, maď. prezident o nej nemohol tušiť a keďže ide o bezprecedentný krok medzi dvomi krajinami EÚ, naisto s ňou ani nepočítal. Naopak, Fico otvorene priznal, že očakávali, že maď. prezident nótu neuposlúchne (a následne zrejme sami chceli spustiť propagandistickú mašinériu o porušení suverenity atď.) Sólyom však nótu vzal na vedomie, došiel do polovice mosta, dal interview a otočil sa späť. Toto "divadlo" už malo väčšiu šancu na ohlas v Maďarsku a vo svete, ale režisérom tohoto divadla nebol maď. prezident...

Obvinenia z nesprávne zvoleného dátumu sú nepresvedčivé, rovnako ako p. Fico (býv. káder Ústavu marxizmu-leninizmu ÚV KSS) je nepresvedčivý v póze bojovníka proti okupácii vojskami Varš. zmluvy, v ktorej hrali Maďari (sami vojensky okupovaní Rusmi kontinuálne od r. 1945) mizivú úlohu.

Je vcelku chvályhodné, že sa p. Matovič vyhol aspoň floskule o sv. Štefanovi ako "nie našom kráľovi", možno že aspoň v tomto bode precitol a nechcel sledovať bájnemu Róbertovi, ktorý sa takou ľahkosťou vzdáva jedinej reálnej (uhorskej) tradície, na ktorej by sa azda dali stavať dobré mravy (a možno práve preto).

Záver článku je charakteristicky alibistický, autor vcelku správne pomenujúc vinu slovenskej strany si politkorektne k nej pričaruje podobnú vinu z opačnej strany a zisťuje, že vlastne ani nieto medzi nimi rozdielu.

V článku sa to tiež hemží vlastníckymi pretenziami. Prísť k nám na naše Slovensko pod ochranou našej polície a stretnúť sa s našim prezidentom v našom Komárne,... evidentne nič z vyššie menovaných symbolov nepatrí príslušníkom maďarskej menśiny, rovnako ako im nepatrí ani samotné naše Slovensko. Nech sú skrátka radi, že sú až dosiaľ trpení na našom území, lebo keď veľmi chceme, veru si spomenieme, ako sme to s nimi riešili v r. 1919 a 1945, s Čechmi v r. 1938 , so Židmi v r. 1942 ...

Nuž a tu tkvie ten základný mentálny blok v hlavách našich slovenských priateľov: Za celých 90 rokov sa nenašiel nikto z predstaviteľov veľmocí, ktorí túto nešťastnú krajinu vytvorili, kto by sem prišiel a s potrebnou dávkou rozhodnosti povedal niektoré prosté pravdy:

  1. Územie Slovesnkej republiky nepatrí žiadnemu Slovákovi viac, než ktorémukoľvek príslušníkovi národnostnej menšiny, nenázyvajte ho preto svojim
  2. Hranice SR nie sú etnickými hranicami, nenazývajte preto územie SR slovenským národným územím
  3. Tieto hranice vznikli v kontexte širších geopolitických procesov, preto ich nepovažujte za akt historickej spravodlivosti, ani za uskutočnenie Vašich odvekých práv, ani za odmenu za čokoľvek.
  4. Vaše dnešné hranice boli vykúpené utrpením mnohých ľudí z radov príslušníkov menšín. Pamätajte na to.
  5. Snaha štátu o zmenu etnickým pomerov na svojom území je nezlučiteľná s mieovým spolunažívaním a európskymi hodnotami a ako taká priamo ohrozuje existenciu "vášho" štátu. Nepodnikajte preto ďalšie pokusy v tomto smere.
Zápas s týmto mentálnym blokom ešte dlho potrvá, je na Slovákoch, dokedy a koľko mravnej sily v sebe naakumulujú, aby sa "odblokovali". P. Matovič sa o to pokúsil, nech mu to slúži ku cti, hoci aj prešiel len polovicu cesty. V inej pesničke (Бриллиантовые Дороги - Briliantové cesty) od vyššie spomínanej skupiny sa spieva "ak sa chceš zachytiť na skle, musíš mať briliantové nechty". A tie rastú, ako je známe, pomaly a v bolestiach.


8 komentárov:

  1. Zdravím pán Morse.
    Ste skutočne osviežením. Aj keď s vami väčšinou nesúhlasím, som rád, že diskutujete na historické a spoločenské témy a to v kultivovanej slovenčine.
    K tým "vašim" bodom:
    V prvom rade Slovensko je šťastná krajina. Máme pekné ženy, dobré víno, je čo jesť a vlastnú kultúru. Ale samozrejme ste nerozviedli ako a prečo môže byť krajina nešťastná tak nerozumiem presne o čom hovoríte.
    1. Slovenská republika je národný štát ako aj iné európske štáty. Takže je naša.
    Z vášho textu chápem, že staviate proti sebe národný a občiansky princíp. Z toho pramení "vaše" nešťastie.
    2. Slovenská republika je národný štát takže je to slovenské národné územie. Neviem prečo pletiete etnické hranice so štátnymi hranicami. V tomto smere sú Slováci neagresívni a nenárokujú si územia od Moravy po Sedmohradsko.
    3. To závisí len od nás čo považujeme za akt historickej spravodlivosti. Naše uvažovanie je naše. Snáď nechcete vtĺkať do hlavy Slovákom čo si môžu alebo musia myslieť.
    4. Náš štát bol vykúpený v prvom rade utrpením slovenského národa. Neviem o tom, že by sa slovenský národ vytešoval v masovom utrpení iných národov.
    5. Neviem o tom, že by sa slovenský národ snažil o zmenu etnických pomerov na svojom území ináč ako plodením. Toto už je ale pekná drzosť, pán Morse. Hádam sa nevyhrážate Slovákom za to čo robia v posteli ?
    Za to ale máme v historickej pamäti prístup Maďarov proti nám. Vy sa len vyhrážate aby Slováci nepoužívali princíp reciprocity. Je na našom slobodno uvážení, či princíp reciprocity použijeme. Zatiaľ sme mäkkí.
    Pán Morse a mocnosti nechajte na pokoji. Zas sa chcete spolčiť s Hitlerom ? Moc vám to nepomohlo. Ešte jednu vojnu povedie Maďarsko proti svojim susedom a zanikne.
    Ján Horal

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Milý p. Horal,

    nepretendujem na pravdy poslednej inštancie, verím však, že sú poznateľné a je na mravnej zachovalosti každého, či je ochotný ich prijať, aj keď sú preňho nevýhodné.

    Mocnosti nemožno nebrať na zreteľ, lebo vďaka nim je tu relatívny pokoj i prosperita. Poslednú vojnu (t.j. studenú vojnu) Nemci konečne vyhrali a my všetci spolu s nimi. Vzájomné vzťahy národov strednej Európy majú šancu sa vymaniť zo siločiar francúzsko-nemeckého a nemecko-ruského súperenia. Nech Vás nemýli, že všade vlaje modrá vlajka a že mena na ktorú sme pristúpili, sa nevolá Deutsche Mark.

    Túto krajinu nemôžem považovať za šťastnú, lebo tu drieme pod povrchom príliš veľa krívd, strachu a zlosti. Ženy sú tu naozaj pekné, hoci krása rómskych dievčat je zatiaľ utopená v ich biede.

    1. Uplatnenie práva na národné samourčenie na zmiešanom, alebo cudzom etnickom území automaticky vytvára triedu občanov druhej kategórie. Žiadny demokrat preto nemôže súhlasiť s koncepciou národného štátu pri tak vysokom pomere menšín ako je to na Slovensku. Chápem, že jeden sa ťažko zriekne dobrovoľne statusu občana vyššej kategórie. Ani nepredpokladám, že by sa tak stalo, nastaví to niekto tretí zvonka, tak, ako aj vždy doteraz.
    2. Možno som sa iba nevyjadril dosť zreteľne - za slovenské etnické hranice považujem plus/mínus hranice 39. roku
    3. Pojem Spravodlivosti je mravná kategória podobne ako pojem Pravdy. Že hranice územia nadiktovala geopolitika a Vy nemáte právo ich hodnotiť mravnými kategóriami Vám vysvetlí ten, kto vás zbaví aj ilúzie národného štátu.
    4. Podobné predstavy prežívajú len Vašou neinformovanosťou. Len jediný príklad: Počas celého SNP padlo v boji, alebo bolo popravených okolo 12 tis. slov. obyvateľov. V rovnakom čase bolo deportovaných do koncentrákov a zavraždených 89 tis. slov. Židov. Za tisíc rokov až po r. 1918 nebol z Uhorska násilne vyhnaný jediný Slovák. ČSR okradla a vyhnala 100 tis. Maďarov v r. 1919-1921 a ďalších 100 tis. v r. 1945-48. Už ste sa stretol niekde s počtom obetí "tisícročného útlaku" ?
    5. Politika zameraná na zmenu etnických pomerov bola rôznorodá: cez pozemkovú reformu, kolonizáciu, vyháňanie pôv. obyvateľstva, jazykové zákony, reslovakizáciu, faľšovanie štatistík... Výsledok je známy: Na území dnešného Slovenska v r. 1880 22% Maďarov, dnes 9%. Len podotýkam, že celá tzv. maďarizácia sa mala udiať až po r. 1880.
    6. O štruktúre Vašej historickej pamäte viem svoje. Ubezpečujem Vás, že neobsahuje jediný autentický príbeh, samé falzá a fóbie tak, ako ich do Vás zaprogramovali českí učitelia po r. 1919. Ste hermeticky separovaný nielen od Vašej skutočnej histórie, ale aj autentického jazyka, miesto ktorého používate akýsi počeśtený novojaz, so všetkými dôsledkami z toho plynúcimi (napr. dopady na procesy učenia sa, zapamätávania si a myslenia všeobecne).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdravím pán Morse.
    To s tými mocnosťami je tak. Skôr im "vďačíme" za vojny ako za mier. V Európe nevidím žiadnu mocnosť, ktorá by niečo chcela násilne na Slovensku meniť. A Nemecko je okupované - tak aká mocnosť. Nemci už svoju historickú chybu opakovať nebudú. Po ďalšej vojne by už nemuseli existovať a nielen byť rozdelení. Okrem toho Slováci nie sú protinemeckí tak isto ako nie sú protiruskí. Čo sa o niektorých našich bratských národoch nedá povedať.
    1. Právo na sebaurčenie má každý národ od severného pólu po južný. Je to božie právo a hovorí to aj Charta OSN.
    Kde je etnicky cudzie územie pre Slováka ? Skúsim ich nájsť: Niektoré neveľké oblasti v Maďarsku, niektoré oblasti v Čechách, niektoré oblasti v Rakúsku a časť Nemecka.
    V občianskej spoločnosti nie je status občana druhej kategórie. Slovenskí Maďari sa naozaj vyčleňujú sami z občianskej spoločnosti napríklad - zakladaním politických strán na etnicko-regionálnom základe, neovládaním štátneho jazyka, predkladaním nadštandardných požiadaviek bez hanby z postavenie a práv maďarských Slovákov.
    2. Za slovenské etnické hranice považujem +/- hranice Svätoplukovej ríše.
    3. Máme právo (aj vy samozrejme) hodnotiť čo chceme, ako chceme, akýmikoľvek kritériami. Keď nás niekto zbaví ilúzie národného štátu tiež to budeme hodnotiť ako chceme atď.
    4. Nie som povolaním historik pán Morse (čo asi ste vy) ale informovaný som slušne. Skúste tak spomenúť aj deportácie Slovákov do gulagov, deportácie slovenských detí "na prevýchovu", sociálnu a politickú emigrácia do Ameriky a inde. Napríklad. A s tými číslami opatrne. Alebo ste sa s týmito vecami nestretli ?
    5. Uhorské štatistiky sú taký istý vierohodný pojem ako slobodné všeobecné voľby v Uhorsku.
    Kolonizácia - to myslíte výmenu obyvateľstva ? Malo sa to riešiť ako sudetskí a karpatskí Nemci ? Slováci k tomu neinklinovali, snáď vám to neprekáža.
    A reslovakizácia bola dobrovoľná a dosť zložitá pre každého kto si chcel sám zmeniť národnosť.
    Slováci dosť svojou plodnosťou dotovali iné národy hlavne Maďarov.
    6. Aj keď pôvodne ste taký bod nenapísali.
    Niečo máte pravdu. Veľmi ťažko striasame zo seba rôzne české a maďarské falzá a fóbie.
    Pán Morse prosím vás. "Počeštený novojaz" patrí medzi maďarské fantasmagórie, ktoré Maďari vydávajú za historickú pravdu. Choďte sa pozrieť niekde do povedzme 200-ročnej slovenskej diaspory mimo Slovenskej republiky a nenájdete tam rozdiely v jazyku a myslení. A to aj bez českých učiteľov.
    A historická pamäť nám funguje presne. Aj v rodine mám ľudí, ktorí si pamätajú ako ich mlátili maďarskí učitelia za Horthyovskej okupácie.
    Ján Horal

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dobrý deň,

    na niektorých veciach sa - zdá sa - nedohodneme, čo však nie je na závadu :-)

    -1. Zato, že sa v Európe eliminovala hrozba vojny, vďačíme Francúzsku a ostatným, ktorí pristúpili na koncept zjednotenej Európy, čím uznali nem. hegemóniu. "Eurofondy", z ktorých staviame diaľnice, sú v prevažnej miere peniaze nem. daňových poplatníkov a fabriky v ktorých robíme sú zväčša takisto nem. investíciami. "Rozdelenou krajinou" ako výsledkom studenej vojny nie je Nemecko, ale Československo a dúfam, že to tak aj ostane:-)

    0. Slováci sú pro- či protinemeckí v rovnakej miere ako sú pro- či protieurópsky. Či sa darí napĺňať európske štandardy právneho štátu posúďte sám na príklade samovýbuchu Remiáša, samozbytí Malinovej, nezávislosti súdnictva Harabínovho typu, vládnej korupcie a neschopnosti generovať dobré mravy.

    1. "Právo" na nár. samourčenie samozrejme nie je božským právom (leda že by som prehliadol zmienku v Písme) - ani nemôže byť, keďže má konkrétneho autora - prez. Wilsona.
    Uplatnenie podobného "práva" na etnicky zmiešanom, alebo cudzom území založením nár. štátu jedného etnika vedie k automatickej nerovnosti občanov a tým znemožňuje uplatnenie občianskeho princípu. Na jednom mieste tvrdíte že SR je národný štát, na inom, že nie je (má byť založený na obč. princípe). Za slov. etnické územie by jeden mohol považovať aj celý euroázijský kontinent:-) Posledne sa konsenzus o etnických hraniciach (so súhlasom všetkých dotknutých strán) dosiahol r. 1939.

    3. Zdieľanie rovnakých hodnôt (viď EÚ vyššie) robí krajne nepravdepodobným, žeby strany vynášali o rovnakých javoch rozdielne morálne súdy. Ten istý princíp "rovnakého metra" vylučuje, aby boli mravné zásady podriadené momentálnemu prospechu. Nemení sa predsa Desatoro po každej úprave hraníc, či hej ?

    4. Neviem, do akej miery platili Slováci deportáciami do Gulagov za slovesnko-maďarské hranice (podobne ako napr. Maďari deportovaní do Gulagov z Podkarp. Rusi), ani neviem, že by nové hranice v r. 1918 znížili emigráciu do Ameriky. Čísla sú dôležité a ich neznalosť veľavravná.

    5a. Na tému akú motiváciu by mohol mať uhorský štát na faľšovaní vlastných štatistík (a to ešte tak nešikovne, že ponechal kontrolné otázky na znalosť jazykov) sme už diskutovali s p. Hrnkom. Zamotal sa do tej miery, že nenašiel inú motiváciu, než "šialenú túžbu". Na druhej strane vieme celkom presne, že pre ČSR bol výsledok cenzu otázkou života a smrti (keďže plebiscit si zo známych dôvodov nemohol dovoliť). Neviem, kto Vám tvrdil, že v Uhorsku sa volilo na základe vš. vol. práva, uzákonené síce bolo, ale kvôli vojne sa už žiadne voľby podľa neho neuskutočnili. Keďže všeobecné volebné právo v podmienkach chudobnej krajiny spôsobuje neustály tlak na prerozdeľovanie bohatstva a korumpovanie obyvateľstva cudzím majetkom, je zdrojjom bezprávia a samo o sebe je pre Slovensko katastrofou dodnes.

    5b. Nie, kolonizácia nesúvisela s výmenou obyvateľstva, Kolonizácia južného Slovenska v r. 1921-1938 bola kampaň československých úradov, v rámci ktorej bola na južnom Slovensku prideľovaná pôda z pozemkovej reformy rodinám slovenských a českých prisťahovalcov.

    5c. Vaše hodnotenie Reslovakizácie je veľavravné samé o sebe. Je to opäť o zdieľaných hodnotách... Skoro som dodal "o občianskom princípe", ale Reslovakizanti sa mali vyňať z deportácií, dostať späť svoj majetok a OBČIANSKE práva až po prihlásení sa za Slovákov:-)

    6. Či "počeštený novojaz" je realita, alebo nie, to nechajme na povolaných - naštudujte si niečo napr. od autora kodifikácie dnešnej podoby jazyka (tým ktorým hovoríte dnes) Sama Czambela...

    7. Vašu historickú pamäť poznám, ako som už písal, veľmi dobre. Zaujímavé, že v nej nevystupujú predstavitelia represívneho aparátu - úradníci, žandári a vojsko, ale práve učitelia. Len odkiaľ sa tí horthyovskí učitelia nabrali na území slovenského národného štátu, to ostáva záhadou... Dúfam, že sa vám rovnako nezafixovali aj učitelia ruštiny po r. 1948, alebo angličtiny po r. 1989, lebo potom je to jedna súvislá nočná mora :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Zdravím pán Morse.
    Zdá sa, že sa na niektorých veciach určite nedohodneme :)
    -1. Nemecko už nie je rozdelené. Bolo. Slovensko je samostatné. Bolo paradoxne aj za Hitlera. Dúfam, že to tak aj ostane.
    Tých nemeckých investícií tu moc nevidím. Leda Volkswagen.
    0. Slováci historicky nie sú protinemeckí. Čo znamená slovo "proeurópsky" neviem. Možno Huni, Avari, Tatári, Arabi, Turci boli protieurópski ?
    Remiáš bol mafián - tí umierajú skôr. Malinová klamala - to je jediné isté na celom tom príbehu. Harabín aspoň išiel po krku exekútorskej mafii.
    1. Boh stvoril národy a teda národy majú božie právo na existenciu.
    Neviem prečo stále staviate proti sebe národný a občiansky princíp. Z toho potom vzniká vaše hlboké neporozumenie o občanoch rôznych kategórií. A zdá sa mi, že tu má korene maďarská trauma. Keď je Maďarom uprené postavenie panského národa tak si nevedia predstaviť existenciu rovného s rovným v občianskej spoločnosti. Slováci žijú v rôznych štátoch v počtoch desaťtisícoch až stotisícoch a nemajú problémy.
    V roku 1939 sa neriešili etnické hranice ale štátne hranice. Konsenzus s väčším počtom zúčastnených strán bol aj tak v 1920 a ten platí.
    3. Princíp rovnakého metra je princíp reciprocity. Súhlasím s použitím.
    4. Ja len, že čísla čo ste použili sú variantami čísel čo som čítal - teda opatrne s ich používaním.
    5a. Neviem kde ste čítali, že v Uhorsku bolo všeobecné volebné právo. Od mňa nie.
    Možno máte čiastočne pravdu so všeobecným volebným právom dnes. Za Uhorska nám ale jeho absencia tiež nepomohla.
    5c. Neviem si predstaviť prečo by mali byť pri výmene obyvateľstva Slováci posielaní do Maďarska.
    6. Choďte sa pozrieť do nejakej zahraničnej slovenskej diaspory. Slovensky sa dohovoria a češtine nerozumejú. Je to proste slovenčina aj bez Sama Czambela. Zaujalo ma ale, že stará čeština sa viac podobala na dnešnú slovenčinu ako na dnešnú češtinu.
    7. To ste zle pochopili, že môjho príbuzného mlátili maďarskí učitelia za horthyovskej okupácie na území slovenského národného štátu.
    No a ruštinárky ma nebili :) Nemám extra talent na jazyky ale v pár rečiach dokážem prečítať noviny.
    S pozdravom
    Ján Horal

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dobrý deň p. Horal, áno, aj mne postupne dochádza, že sa nedohodneme :-)

    O. Máte to úplne dopletené. Remiáša nazývate mafiánom, a priateľa albánskeho "podnikateľa" zasa bojovníkom proti mafii. To že Hedviga klamala, tvrdili aj naši významní predstavitelia o krorých vzápätí vysvitlo, že klamali.

    1. Boh síce stvoril dvoch ľudí, ale žiaden národ. Je síce pravda, že s jedným vyvoleným národom uzavrel zmluvu, ale na ten ste vy zrejme nemyslel :-) Ak už naozaj cítite silnú spirituálnu väzbu s národom, potom tá sa môže vzťahovať iba na odovzdanie uhorskej krajiny a koruny sv. Štefanom Matke Božej 15. 08. 1038.

    1b. Nie ja kladiem proti sebe princípy občiansky a národný, to tie pojmy ako také sú komplementárne. Sú pravda dialektici patrične motivovaní, ktorí ich dokážu zľadiť (poznáte to aj z Orwela "lož je pravda", "otroctvo je sloboda",...) Prisudzovať občanom druhej kategórie pretenziu byť "panským národom" je z rovnakého súdka. Mohol by ste však niečo vedieť o inom otrockom reflexe - žiadtzi ukázať "kto je na Slovensku pánom"

    1c. Netuśím, kde by mohli žiť státisícové slovenské diaspóry, ale to zrejme netušia ani samotní ich domnelí príslušníci.

    1d. S tými etnickými hranicami to máte takisto pomýlené, ako by mohli v r. 1918 vznikať národné hranice ak vtedy aktuálne Slováci vôbec neexistovali a tvorili iba vetvu jednotného kmeňa iného (československého) národa ? :-)

    3. Princíp rovnakého metra je variáciou Desatora (mravné zásady sú absolútne a nezávisia od materiálneho prospechu) a nemajú veľa spoločného s reciprocitou (t.j. so starozákonným "oko za oko, zub za zub"). Podľa mojej skromnej mienky je Vaša fascinácia reciprocitou založená na nedorozumení: Ak by dnes začal niekto riešiť vzťahy medzi slov. majoritou a maď menšinou na Slovensku na báze reciprocity, ako prvé by musel prijať inverzné benešove dekréty, ktoré by za rozbitie 1. ČSR a kolaboráciu s fašizmom trestali slov. národ stratou majetku a obč. práv, ďalej by vyhnali z krajiny 100 tis. repatriantov, zakázali slovenský jazyk a pod.

    4. Čísla sú jedným z málo faktorov, ktoré nútia legendistov vracať sa k realite. Ak máte lepšie čísla, sem sa s nimi (pravda ak ste si ich práve sám aktuálne nevymyslel)...

    5c. Neviete si predstaviť prečo by mali byť pri výmene obyvateľstva Slováci (t.j. reslovakizanti) posielaní do Maďarska. Nuž ja predpokladám, že im hrozili vysťahovaním z humánnych dôvodov - aby im uľahčili rozhodovanie. Keď hrozba pominula, mnohí z nich sa vrátili od svojich pravých slovenských k tým nepravým maďarským... A potom, že na Slovensku neprežila cyrilometódska tradícia a byzantská lesť... :-)

    6. Ďakujem za pozvanie pozrieť sa do diaspóry, rád prijímam. Ak si môžem vybrať, chcel by som sa pozrieť do nejakej tej stotisícovej, prezvedieť ako tam "říkají" :-)

    6b. Zaujalo Vás, že stará čeština sa viac podobala na dnešnú slovenčinu ako na dnešnú češtinu... Hmm dosť krkolomne sformulované, otázka totiž znie, či sa stará alebo nová slovenčina viac podobá na češtinu. Odpoveď je vcelku triviálna, keďže Czambel ukázal, že slovenčina nepatrila medzi západoslovanské jazyky.

    7. Nuž ak vášho príbuzného mlátili maďarskí učitelia za horthyovskej okupácie na území maďarského národného štátu, potom mal veľké šťastie a to aj vysvetľuje, prečo si nemôže pamätať, že by ho okradli, či niekam násilne deportovali... A tie milé ruštinárky nepochybne spôsobili i to, že vo Vašej historickej pamäti neostalo ani stopy po ruskej okupácii z r. 1968... Utešená pamäť, aj ja by som chcel mať takú ! :-):-):-)

    diaspory. Slovensky sa dohovoria a češtine nerozumejú. Je to proste slovenčina aj bez Sama Czambela. Zaujalo ma ale, že stará čeština sa viac podobala na dnešnú slovenčinu ako na dnešnú češtinu.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zdravím pán Morse.
    S tým, že píšete niečo opačne ako ja - s tým nemám žiadny problém. Ale neprekrúcajte moje tvrdenia. Ja tak nepostupujem a ani nebudem. Aplikujem teda mravnú zachovalosť aj keď je to pre mňa nevýhodné :-)
    0. Je jasné, že klamú všetci. Ja nie som detektív ani novinár a tak nemám čas riešiť to. Úbohá Hedviga by najlepšie dopadla ak by jej všetci dali pokoj nech sa môže venovať materstvu. Či má Harabin kontakty na narkomafiu neviem. Nebol som pri tom. Asi to odporuje sudcovskému kódexu. Evidentne ale bojoval proti exekútorskej mafii čomu sa zatiaľ nikto nevenoval.
    1. Boh stvoril vesmír a vôbec všetko a tak stvoril aj národy. Hádam o tom nepochybujete :(
    Iste, cítim spirituálnu väzbu so svätým Štefanom. Keď mu Sloveni pomohli poraziť barbarov a obnoviť ríšu pod názvom Uhorsko niečo nám zanechali ako odkaz. Ten odkaz Maďari porušili a zničili Uhorsko zvnútra.
    1b. To je ten rozdiel v mentalite. Slovák to nevie ani pochopiť, prečo by mal niekoho brať ako občana druhej kategórie a Maďar nevie pochopiť prečo by sa ten druhý tak nesprával.
    1c. Niečo ste teraz doplietli. Hádam popierate, že jestvujú štáty kde sú desaťtisíce až státisíce Slovákov ?
    1.d Iste. Podľa medzinárodnej (nuž francúzskej) definície národa je iba taký národ, ktorý má vlastný štát. Tak maďarský národ vznikol až v 1918 (alebo 1920 ? ), slovenský 14.3.1939 a český 1.1.1993.
    S tou českou fikciou československého národa mi dajte pokoj prosím.
    3. Opak je pravdou. Práveže princíp rovnakého metra je ekvivalent princípu oko za oko, zub za zub. A Desatoro popiera takéto správanie. No a to je dôvod, prečo sú Slováci historicky aj v súčasnosti trpezliví a mäkkí.
    Beneša nepovažujem za legitímneho prezidenta po 2.svetovej a teda jeho dekréty považujem za ilegálne.
    Voda sa ale nedá hnať hore potokom.
    5c. Mohlo to tak byť. Neviem.
    7. Môjho príbuzného nemlátili maďarskí učitelia za horthyovskej okupácie na území slovenského národného štátu ani na území maďarského národného štátu. Nejaké "C" je správne.
    Okupáciu z 1968 nazvime skôr boľševická okupácia Varšavskou zmluvou. Veď Rusi neboli jediný národ v zostave :-) Na tankoch boli rôzne znaky:-(
    S pozdravom
    Ján Horal

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Zdravím pán Morse.
    Nahore bol nejaký váš príspevok a zmizol.
    Niekto vás cenzuruje ?
    Veď ste tam aj pravdu povedali. Csáky sa ozaj správa čudne v TV. Podobne sa správala aj Belousová keď sa stala šéfkou SNS.
    Teším sa na vaše ďalšie príspevky.
    S pozdravom
    Ján Horal.
    PS Chcelo by to dva deci suchého. Alebo aj egri bikavér.

    OdpovedaťOdstrániť